Mekong deel 2

7 januari 2023 - Vientiane, Laos

Na een uurtje of 5, komen we aan in Pakbeng. Inmiddels in het gezelschap van veel dronken backpackers, wat moet je anders op zo’n boot, zullen ze gedacht hebben…. Daar moesten we zelf een hotel verzorgen en ik had een luxe uitgezocht, waren we aan toe na de vorige. Er stond op de kade een man met een briefje met mijn naam. We wachtten op de opening van het luik, zeulden onze spullen de kade op (steil omhoog) en stapten in de tuk tuk. Na 5 minuten in een mooi hotel waar je vanaf je balkon een uitzicht had op de rivier, maar ja, dat had ik de hele dag al gezien….
Totaal waren er 6 gasten en er hing een beetje een ongemakkelijk sfeertje wat vooral kwam doordat er net zoveel personeel was als gasten.  Maar goed, eten, douchen, slapen en de volgende dag om 8.45 uur stond de tuk tuk weer klaar. Dit keer gingen we gewoon op de afgesproken tijd weg: 9 uur. Wij waren aan de late kant en een plaatsnummer was op deze tweede dag niet aan de orde. De enige plek was achterin bij de machinekamer en de opgestapelde bagage. Wat een armoe. Geen open deel waar je naar buiten kon kijken. Maar eerlijk gezegd: na de dag ervoor had ik het wel gezien. Je ziet hoofdzakelijk de jungle, wat rotsen en soms wat buffels langs de kant. Ik had veel meer variatie verwacht en ook Rick vond het tegenvallen, hij had het de vorige keer heel anders beleefd.
Dit keer was het 9 uur varen. Afzien dus voor iemand als ik zonder zitvlees. Zo rond 17 uur waren we in Luang Prabang en namen we weer een tuk tuk om in het centrum te komen, blij dat we er waren. Iedereen stroomt dan die boot uit en wil hetzelfde. Dus zit je met 8 personen en 4 bestemmingen bij elkaar. De jongen scheurde van hot naar haar en ik zag onderweg wat gebouwen die ik begon te herkennen omdat hij als een kip zonder kop rond aan het rijden was. En dan ben je in Luang Prabang en kan je je weer bewegen. Lekker hotel! Ingecheckt, gedoucht en op pad om iets te gaan eten! 3 dagen gereisd om hier te komen! Ik vind het geen aanrader of je moet, zoals veel van die backpackers, maanden de tijd hebben.
We boeken de taxi om de volgende dag naar de watervallen te gaan. Frisse duik morgen vind ik een heerlijk vooruitzicht 😊

1. Monique:
    10 januari 2023
    Dat is idd wel lang reizen geweest zo! Heerlijk stil zitten, echt iets voor jou 😉 je kan het maar meegemaakt hebben en uiteindelijk heb je toch heel veel indrukken opgedaan. Leuk om weer jullie verhalen te lezen!!