Chiang Mai

4 januari 2023 - Chiang Mai, Thailand

Op 1 januari dus naar Chiang Mai gevlogen en op het vliegveld een taxi genomen naar ons hotel. De taxichauffeur zei meteen dat er een markt was in de straat van ons hotel en dat hij ons niet voor de deur af zou kunnen zetten. Daar had ik al over gelezen en dat was geen probleem. Het stukje lopen viel reuze mee alhoewel mijn rugzak wel steeds zwaarder lijkt te worden…. Het hotel: Vila Duangchampa is een statig oud herenhuis. Echt heel mooi van binnen en van buiten. Tony, de man achter de bar, heet ons welkom en brengt ons naar onze kamer. Het is inmiddels half 5 en we gaan, na een drankje beneden in de bar, de markt op. Nog nooit zo’n lange markt gezien, er komt geen einde aan. Sowieso al ontzettend veel eettentjes en we nemen het er lekker van. Je kan werkelijk alles eten. Van sushi tot gebak en alles wat daar tussen zit. Genieten dus. Op een gegeven moment schalt er een stem over de markt en Rick zegt: ze gaan het volkslied spelen. En ja hoor, op slag van de eerste klanken blijft iedereen stokstijf stil staan. Sommige toeristen begrijpen er niets van en lopen nog even door om vervolgens toch ook maar stil te gaan staan. Rick ziet een rij massagestoelen en gaat voor been/voetmassage. Ik ga alleen door. Wat een hoop rotzooi maar ook leuke dingen. 2 broeken gekocht voor omgerekend nog geen €5 per stuk. Blij mee! Aan het eind kom je bij de stadsmuur en rijdt er mega veel verkeer. Een agent staat keihard op een fluitje te blazen en regelt het verkeer op geheel eigen wijze. Probeer maar niet over te steken zonder toestemming van dan blaast ie heel Thailand bij elkaar. Echt, ik hou van burgerlijke ongehoorzaamheid maar hier laat ik dat wel….  Teruggekomen bij het hotel speelt er een goede band op het terras en we nemen nog een afzakkertje.
De volgende dag gaan we na het ontbijt door de stad struinen en vooral tempels bekijken. Het gezegde dat je als je er één hebt gezien, je ze allemaal wel kent, is absolute onzin. Ik heb mijn ogen uitgekeken aan de diversiteit ervan. Nu zijn er al 300 in Chiang Mai alleen al dus we hebben keuzes moeten maken. Maar ik vond het een geweldige dag! Soms heb ik foto’s gemaakt van borden die bij de ingang stonden en die kan je dan invoeren in de Google Translate app, waarbij je dan een volledige vertaling krijgt over de do’s and don’ts bij deze tempels of over de geschiedenis ervan. Mega handig die app.  Bij een Agency nog een trip voor de volgende dagen geboekt. We worden morgenochtend om 7.15 uur opgehaald door een busje en gaan naar Laos om van daaruit 2 dagen te varen over de Mekong rivier naar Luang Prabang.  ‘s Avonds weer uit eten en onze tas gepakt voor de volgende dag.